Financiële begroting

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De exploitatiebegroting bevat de verwachte baten en lasten voor het boekjaar 2024, inclusief meerjarenraming 2025-2027. Daarbij is de Kaderbrief 2024 als uitgangspunt gehanteerd. Aangezien de Begroting 2024 in dezelfde periode is opgesteld als de Jaarrekening 2022 is zoveel als mogelijk met deze actuele kennis rekening gehouden.

Financiële uitgangspunten

Terug naar navigatie - Inleiding

De uitgangspunten voor de Begroting 2024 zijn door het Dagelijks Bestuur vastgesteld d.d. 25 januari jl. en gedeeld met de deelnemers in de Kaderbrief 2024.

Algemene uitgangspunten

Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten

De OMWB hanteert de volgende algemene financiële uitgangspunten:

  1. De begroting 2024 gaat uit van het bestaande beleid, rekening houdend met de financiële effecten van de genoemde beleidsontwikkelingen in hoofdstuk 2;
  2. de begroting 2024, inclusief de meerjarenraming 2025-2027, is sluitend;
  3. de begroting 2024 wordt opgesteld met inachtneming van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).

Financieel technische uitgangspunten

Terug naar navigatie - Financieel technische uitgangspunten

De volgende financieel-technische uitgangspunten zijn in de begroting inclusief meerjarenraming gehanteerd:

Baten

  • Voor 2024 wordt vanuit de extrapolatie van de werkprogramma’s 2023 een werkpakket verwacht van ca. 366.000 declarabele uren;
  • er geldt een kostendekkend, gemiddeld tarief, dat gelijk is voor deelnemers en niet-deelnemers;
  • basis voor het financieringsmodel voor de deelnemende gemeenten is de MWB-norm; met inbegrip van de effecten volgend uit de evaluatie uitgevoerd in het najaar van 2021.

Lasten

  • Conform de (herziene) september-circulaire 2022 is rekening gehouden met een gemiddelde loonkostenstijging van 4,2% ten opzichte van 2023;
  • conform de (herziene) september-circulaire 2022 is rekening gehouden met een gemiddelde prijsstijging van 2,4% ten opzichte van 2023;
  • extrapolatie van de werkprogramma’s 2023 vraagt een benodigde formatie voor het primaire proces van circa 282 fte;
  • de personeelsformatie voor het primaire proces bedraagt 247 fte, dit betreft het plafond van 240 fte vermeerderd met 7 fte voor de ‘Specifieke uitkering extra ondersteuning toezicht en handhaving energiebesparingsplicht’. De ‘overbrugging’ naar 282 fte gebeurt met inhuur van derden;
  • er wordt rekening gehouden met een declarabiliteitsnorm van 1.300 uur per fte;
  • het BBV schrijft voor dat kosten van bedrijfsvoering (in BBV-termen ‘Overhead’) afzonderlijk worden begroot en verantwoord. Volgens de definitie van het BBV worden tot de bedrijfsvoering gerekend “Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces”;
  • de formatieomvang van bedrijfsvoering bedraagt 59 fte;
  • om mogelijke tegenvallers adequaat te kunnen opvangen, wordt rekening gehouden met een post onvoorzien van € 150.000. Deze post staat ter beschikking van het Dagelijks Bestuur;
  • de structurele effecten van het principeakkoord cao SGO 2023 zijn verwerkt.

Maatregelen kosteneffectiviteitsonderzoek ‘Van Goed naar Beter’

Terug naar navigatie - Maatregelen kosteneffectiviteitsonderzoek ‘Van Goed naar Beter’

Volgens afspraak met het Algemeen Bestuur zijn in de begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 de maatregelen volgend uit het kosteneffectiviteitsonderzoek ‘Van goed naar beter’ verder uitgewerkt. De volgende kostenbesparingen zijn in de cijfers verwerkt.

Maatregelen Kosteneffectiviteit onderzoek
Bedragen x € 1.000
2022 2023 2024 2025 Totaal
Vergunningverlening                                                                                          -150 -150 - - -300
Informatievoorziening -500 - - - -500
Kosteneffectiviteit fase 1 - -528 - - -528
Kosteneffectiviteit fase 2 -   -400 - -400
Totaal kostenbesparingen -650 -678 -400 - -1.728

Het onderdeel ‘Informatievoorziening’ is reeds in de Begroting 2022 verwerkt in de kosten van Bedrijfsvoering. De overige onderdelen zijn opgenomen onder Primair proces. ‘Vergunningverlening’ is opgenomen in de salariskosten, terwijl ‘Kosteneffectiviteit fase 1’ en ‘fase 2’ zijn weergegeven onder ‘Algemene kosten’, ‘Van goed naar beter’.

De besparingen van € 528.000 in 2023 en van € 400.000 in 2024 zijn het effect van projecten opgestart in 2022. Het bedrag van € 528.000 betreft enerzijds een besparing van € 478.000 opgenomen onder algemene kosten en een bedrag van € 50.000 als gevolg van het niet invullen van functies door verdere digitalisering en automatisering van werkzaamheden. In 2024 betreft het een besparing van € 400.000 die is opgenomen onder de algemene kosten. 

Teneinde de besparingen structureel binnen de dienst te verankeren, zijn op voorhand ‘investeringen’ noodzakelijk. In onderhavige begroting, en die van 2023 zijn de volgende maatregelen doorgevoerd:

Maatregelen Kosteneffectiviteit onderzoek
Bedragen x € 1.000
2023 2024 2025 2026
Kosteneffectiviteit - initieel      250 - - -
Kosteneffectiviteit - structureel 200 200 200 200
Totaal investeringen 450 200 200 200

Met deze maatregelen wordt een structurele kostenreductie van € 1,5 miljoen gerealiseerd met behoud van de uitvoeringskwaliteit. Sterker nog, naar verwachting neemt de kwaliteit toe. In de Begroting 2022 is berekend dat zonder deze maatregelen de deelnemersbijdrage voor het jaar 2025 4% (€ 1,3 miljoen) hoger zou uitvallen.

Begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027

Terug naar navigatie - Begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026

Het overzicht van baten is als volgt:

Baten bedragen x € 1.000 Meerjarenraming
  Realisatie 2022 Begroting * 2023 Begroting 2024 2025 2026 2027
Programmadeel 1: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 20.842 24.166 26.159 27.142 28.092 29.076
Programmadeel 2: Advies en Projecten 9.627 11.713 11.839 12.284 12.714 13.159
Programmadeel 3: Collectieve taken 1.624 1.824 1.804 1.872 1.937 2.005
Programmadeel 4: Buiten werkprogramma 2.827 1.730 1.771 1.838 1.902 1.969
Programmadeel 4: Overige exploitatiebaten 601 610 610 610 610 610
Specifieke uitkeringen
Omgevingsdiensten
97 1.664 1.145 672 672 -
Totaal baten 35.618 41.706 43.327 44.418 45.928 46.818
             
Stortingen reserves -113 -75 -42 -42 -42 -42
Onttrekkingen reserves - - - - - -
Totaal reserves -113 -75 -42 -42 -42 -42
             
Totaal lasten 34.921 41.631 43.286 44.376 45.886 46.776
             
Gerealiseerd resultaat 583 - - - - -

* dit betreft de 1e begrotingswijziging 2023

Het overzicht van de lasten Primair proces is als volgt:

Lasten bedragen x € 1.000 Meerjarenraming
  Realisatie 2022 Begroting * 2023 Begroting 2024 2025 2026 2027
Primair Proces
Personele kosten
Lonen & salarissen 19.298 22.364 23.381 24.340 25.289 25.750
Reiskosten 245 307 315 322 329 335
Overige personeelskosten 264 477 495 507 517 424
Personeel niet in loondienst 3.470 4.091 5.327 5.014 5.165 5.311
Detacheringsinkomsten -73 - - - - -
Totaal personele kosten 23.204 27.239 29.518 30.184 31.299 31.820
Afschrijvingskosten
Afschrijvingskosten 82 79 141 141 141 146
Totaal afschrijvingskosten 82 79 141 141 141 146
Huisvesting en organisatiekosten
Huisvesting en facilitaire kosten 72 104 106 109 111 113
 Tractie - - - - - -
Automatisering 23 23 20 21 21 20
Algemeen beheer 12 18 18 19 19 20
Totaal Huisvestiging en organisatiekosten 107 145 145 149 151 152
Kosten primaire werkzaamheden verricht door derden
Laboratoriumkosten 1.588 1.751 1.793 1.836 1.871 1.906
Milieumetingen 549 610 610 610 610 610
Totaal Kosten primaire werkzaamheden verricht door derden 2.137 2.361 2.403 2.446 2.481 2.516
Algemene kosten 
'Van Goed naar Beter' 0 -478 -878 -878 -878 -878
Totaal Algemene kosten 0 -478 -878 -878 -878 -878
             
Totaal lasten primair proces  25.530 29.345 31.329 32.041 33.195 33.757

Het overzicht van de lasten Bedrijfsvoering is als volgt:

Lasten bedragen x € 1.000 Meerjarenraming
  Realisatie 2022 Begroting * 2023 Begroting 2024 2025 2026 2027
Bedrijfsvoering
Personele kosten
Lonen & salarissen 4.567 5.654 6.096 6.346 6.593 6.850
Reiskosten 111 232 238 244 248 253
Overige personeelskosten 688 1.271 1.267 1.297 1.322 1.347
Personeel niet in loondienst 392 423 - - - -
Detacheringsinkomsten -42 - - - - -
Totaal personele kosten 5.715 7.580 7.600 7.886 8.163 8.450
Afschrijvingskosten
Afschrijvingskosten 151 81 107 101 101 61
Totaal Afschrijvingskosten 151 81 107 101 101 61
Huisvesting en organisatiekosten
Huisvesting en facilitaire kosten 1.030 1.200 1.229 1.258 1.282 1.306
Tractie 57 92 94 96 98 100
Algemeen beheer 415 794 555 569 579 590
Automatisering 2.068 2.383 2.216 2.269 2.312 2.356
Totaal Huisvesting en organisatiekosten 3.570 4.469 4.094 4.192 4.272 4.353
             
Totaal lasten Bedrijfsvoering 9.436 12.130 11.801 12.179 12.536 12.864
 
Overig
Diverse baten en lasten -45 - - - - -
Onvoorzien - 150 150 150 150 150
Vennootschapsbelasting 1 5 5 5 5 5
Subtotaal -45 155 155 155 155 155
Totaal lasten overig -45 155 155 155 155 155
Totaal lasten 34.921 41.631 43.286 44.763 45.886 46.776

 

Op grond van het BBV wordt inzicht verschaft in de structurele en incidentele baten en lasten voor de OMWB. In het volgende overzicht wordt dit weergegeven (bedragen x € 1.000):

  2024 2025 2026 2027
Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten
Structureel 43.327 43.286 44.418 44.376 45.928 45.886 46.818 46.776
Incidenteel - - - - - - - -

* dit betreft de 1e begrotingswijziging 2023