In 2025 ontwerpen en implementeren we een continue cyclus voor het monitoren van de medewerkersbetrokkenheid en -tevredenheid. De OMWB maakt hierbij gebruik van de landelijke Internetspiegel, waardoor het mogelijk is om de resultaten te benchmarken ten opzichte van andere overheidsdiensten. In het eerste kwartaal werd het contract ondertekend en ging de projectgroep aan de slag met de voorbereiding van de eerste meting, die in mei plaatsvindt.
Het verzuim is nog altijd hoger dan de doelstelling, namelijk 6,2% (year to date, peildatum 25 april). De oorzaak ligt bij langdurig verzuim. Er loopt een aanbesteding voor een nieuwe arbodienstverlener. Met de nieuwe partij gaan we werken aan een effectieve aanpak van verzuim. Daarnaast investeert de organisatie in preventie. Het vitaliteitsprogramma zetten we voort met thema's als omgaan met stress, voeding, beweging en werk-privé balans.
Door het aannemen van een recruiter (per januari) is de organisatie in staat om verdere stappen te zetten op het gebied van recruitment. Dit is nodig vanwege de krappe arbeidsmarkt, maar ook vanwege het vervangen van zzp'ers door medewerkers in dienst van de OMWB. De kwaliteit en snelheid van werving- en selectieprocedures is vergroot. Tot en met 25 april namen we reeds 27 nieuwe medewerkers aan, ten opzichte van een uitstroom van 18. Daarnaast zetten we in op algemene wervingsactiviteiten, arbeidsmarktcampagnes, career events bij opleidingsinstanties en de OMWB Inhouse-dag.