Het over 2025 te verwachten uiteindelijke resultaat is mede afhankelijk van de besteding van een aantal specifieke budgetten. Met name die van salarissen en inhuur van derden. Per peildatum (1 mei 2025) wordt voor heel 2025 een voordeel van € 2.738.000 verwacht op de lasten.
Lasten |
Bedrag |
Bedrag |
Lonen en salarissen |
|
+ € 3.431.000 |
- Lagere indexering |
+ € 900.000 |
|
- Vacatureruimte |
+ € 2.531.000 |
|
Personeel niet in loondienst |
|
- € 662.000 |
Overige materiële kosten |
|
- € 30.000 |
Totale lasten |
|
+ € 2.738.000 |
Hieronder volgt een nadere toelichting op de verschillende onderdelen.
Lonen en salarissen & Personeel niet in loondienst
De lagere verwachte kosten voor 'lonen en salarissen' van € 3.431.000 worden primair veroorzaakt door een lagere toegepaste indexering en vacatureruimte. Hier staat een hogere besteding van € 662.000 op het budget voor 'Personeel niet in loondienst' tegenover.
Lagere indexering
In de eerste begrotingswijziging 2025 is gerekend met een indexering van de loonvoet van 4,7% volgens de Macro-economische verkenningen op basis van de septembercirculaire 2024. Actuele indices van Macro-economische verkenningen zijn ten tijde van het opstellen van deze eerste bestuursrapportage nog niet beschikbaar. De onderhandelende partijen hebben inmiddels een voorlopig akkoord bereikt voor de Cao SGO 2025-2027. In dit akkoord is een gemiddelde loonstijging van 1,96% over 2025 (2% per 1 april en 1,85% per 1 oktober) voorzien. Hoewel het onderhandelingsakkoord nog aan ledenraadplegingen onderhevig is, gaan wij omwille van begrotingsrechtmatigheid ervan uit dat de huidige voorstellen als zodanig worden overgenomen. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van het budget voor 'lonen en salarissen' van € 900.000 (€ 700.000 Primair proces en € 200.000 Bedrijfsvoering). Bij de tweede bestuursrapportage zullen we, indien nodig, een verdere actualisatie doorvoeren.
Vacatureruimte
De besteding van de salariskosten voor het Primair proces hangt samen met de mate van invulling van de benodigde capaciteit voor het behalen van het werkprogramma. Op basis van de personele capaciteit over de eerste 4 maanden van 2025 aangevuld met verwachte invulling van vacatureruimte in het vervolg van het jaar, betekent dit voor het Primair proces lagere kosten van lonen en salarissen van € 2,1 miljoen. De (tijdelijke) inhuur van capaciteit leidt voor het Primair proces tot hogere kosten van € 550.000. Per saldo dus € 1,55 miljoen lagere personele kosten (ca. 18 fte) die gerelateerd zijn aan de omzet. Deze lagere kosten houden mede verband met het nog niet effectueren van beschikbare budgetten door deelnemers.
Bedrijfsvoering kent een vacatureruimte ter waarde van € 410.000 (3,5 fte). Daarnaast is extra inhuur noodzakelijk voor de opvang van ziekte binnen het cluster Communicatie en de uitvoering van implementatieprojecten binnen het cluster Informatievoorziening. In totaal bedragen de inhuurkosten € 115.000. Per saldo bedragen de hogere personele lasten naar verwachting € 295.000.
Overige materiële kosten
Er heeft een actualisatie van de overige kostenposten plaatsgevonden. Naar aanleiding hiervan zijn enkele budgetten bijgesteld.
Omschrijving |
Bedrag |
Opleidingskosten |
- € 50.000 |
Overige personele kosten |
- € 60.000 |
Huisvesting en facilitaire kosten |
+ € 64.000 |
Algemeen beheer |
- € 306.000 |
Laboratoriumkosten |
+ € 322.000 |
Totaal |
- € 30.000 |
Opleidingskosten
Vanuit de resultaatbestemming 2024 is een budget van € 50.000 overgeheveld voor Opleidingstrajecten Omgevingsdienst NL.
Overige personele kosten
Vanuit de resultaatbestemming 2024 is een budget van € 50.000 overgeheveld voor de initiële uitrol van het Medewerker bevlogenheidsonderzoek. Daarnaast is het budget voor werkkleding verhoogd met € 10.000 voor de aanschaf van werkkleding voor nieuwe medewerkers.
Huisvesting en facilitaire kosten
Vanaf 2025 worden de huur- en servicekosten exclusief btw gefactureerd. Het budget is hierdoor naar beneden bijgesteld met € 64.000; welke is overgeheveld naar het budget van advieskosten (‘Algemeen beheer’) voor advies inzake huisvesting.
Automatisering
Vanuit de resultaatbestemming 2024 is een budget van € 100.000 overgeheveld voor de implementatie van een GIS/GEO applicatie. Van dit budget is € 30.000 overgeheveld naar het budget voor rechtskundige bijstand onder ‘Algemeen beheer’ voor de dekking van proceskosten. Het budget voor licenties is naar beneden bijgesteld met € 70.000 op basis van actuele prijsontwikkelingen en lagere indexaties. Per saldo zijn de begrote automatiseringskosten gelijk aan de 1e begrotingswijziging 2025.
Algemeen beheer
De voornaamste ontwikkelingen binnen dit budget betreffen:
- Advieskosten is met € 261.000 naar boven bijgesteld, bestaande uit € 200.000 betrekking hebbend op Omgevingsdossiers, € 64.000 is overgeheveld vanuit 'Huisvesting en facilitaire kosten'. Resteert een marginale bijstelling naar beneden van € 3.000;
- Contributies, abonnementen en vakliteratuur is naar boven bijgesteld met € 15.000 voor de contributie voor Mindlabs;
- Rechtskundige bijstand is naar boven bijgesteld met € 30.000 voor proceskosten GIS/GEO. Dit budget is overgeheveld vanuit ‘Automatisering’.
Overige kosten
Het budget voor Laboratoriumkosten is bijgesteld op basis van de realisatie in de eerste 4 maanden van 2025 en verwachte ontwikkelingen. Deze bijstelling heeft een kostenneutraal effect, omdat deze rechtstreeks worden doorbelast aan de opdrachtgevers.
Zoals vermeld bij de 'Toelichting op de baten' worden op advies van de externe accountant de opbrengsten verbonden aan SSIB (€ 400.000) vanaf dit boekjaar verwerkt onder de baten. De uitvoering van dit programma valt onder de verantwoordelijkheid van collega-omgevingsdienst ODBN. De kosten die door de ODBN bij ons in rekening gebracht worden, zijn verantwoord onder de 'Overige kosten'.
Samenvattend betekent dit voor Primair proces lagere lasten van € 2.603.000, voornamelijk bestaande uit: indexatievoordeel (€ 700.000), vacatureruimte (circa. € 2.100.000), hogere personeel niet in loondienst (-/- € 550.000) en de overige kosten (laboratoriumkosten en SSIB voor een bedrag van € 322.000). Voor Bedrijfsvoering betekent dit lagere lasten van € 135.000, voornamelijk bestaande uit: lagere indexatie (€ 200.000), vacatureruimte (€ 410.000), Personeel niet in loondienst (-/- € 115.000), en de overige kosten ‘opleidingskosten’ ( -/- € 50.000), ‘overige personele kosten’ ( -/- € 60.000), ‘huisvestiging & facilitaire kosten’ ( € 64.000) en ‘algemeen beheer’ ( -/- € 306.000).