Hieronder volgen de belangrijkste ontwikkelingen.
Declarabiliteit in relatie tot het werkprogramma
In de eerste maanden van 2024 is zowel de jaarrekening 2023 als de begroting 2025 opgesteld. Hierop heeft een actualisatie van de kostenbudgetten voor 2024 plaatsgevonden, die met de 2e begrotingswijziging is doorgevoerd. Op basis van de werkprogramma’s 2024 zijn de opbrengsten opgenomen en is de benodigde personele capaciteit bepaald.
Voor het behalen van het werkprogramma is zowel de daadwerkelijke invulling van de benodigde personele capaciteit als het behalen van de declarabiliteit per fte (declarabiliteitsnorm) bepalend. Voor wat betreft de personele capaciteit is te melden dat nog niet alle vacatureruimte is ingevuld en dat een aantal functies zijn ingevuld door mensen met minder ervaring die nog moeten worden ingewerkt. Hierdoor lopen we op dit moment iets achter op de planning. De komende maanden treedt echter al een groot aantal nieuwe medewerkers in dienst. Daarnaast bouwen we voort op de eerder ingezette koers en worden nieuwe initiatieven ontplooid om de gewenste bezetting op peil te krijgen.
Met betrekking tot de declarabiliteit speelt het volgende. In de begroting 2024 wordt gerekend met een declarabiliteitsnorm van 1.300 uur per fte. De daadwerkelijke declarabiliteit per fte over de eerste vier maanden van 2024 ligt in lijn met deze norm. Doordat komende maanden een groot aantal nieuwe medewerkers start die niet direct declarabel zijn en bovendien door eigen medewerkers worden ingewerkt, verwachten we in deze periode dan ook een piek in het aantal inwerkuren. Het daadwerkelijke aantal uren dat daarvoor nodig is, zal afhangen van het werkelijk aantal indiensttredingen en de mate waarin inwerken nodig blijkt. Dit is vooralsnog lastig te bepalen.
Daarnaast bedraagt het voortschrijdende verzuimpercentage 5,7% per eind april 2024, waar het streefpercentage 5,5% bedraagt. Het gemiddelde percentage van 2024 tot en met april bedraagt 6,8%. Aangezien de werkelijke percentages hoger zijn dan het streefpercentage van 5,5% en dus een negatief effect hebben op de declarabiliteit, zetten we daarop beleid en bijbehorende instrumenten intensiever in en houden we deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten.
Tenslotte verwachten we dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet zorgt voor een extra urenbesteding aan zaken.
Door de te nemen maatregelen verwachten we dat de declarabiliteitsnorm over heel 2024 op de norm van 1.300 uur zal uitkomen en dat (als gevolg van de vele indiensttredingen) er zal worden ingelopen op het werkprogramma. Per jaareinde wordt dan ook verwacht dat de gerealiseerde uren op het niveau van de 2e begrotingswijziging zullen uitkomen. In de 2e Burap 2024 zullen we hier verder op ingaan.
Resultaatverwachting 2024
De werkelijke uitkomst van bovenstaande ontwikkelingen is momenteel nog lastig in te schatten. Daarom is op basis van de realisatiecijfers tot en met april 2024 een prognose van het te verwachten resultaat opgesteld indien de situatie over de eerste 4 maanden zich ongewijzigd zou voortzetten gedurende de rest van 2024. Dat is in onderstaande tabel inzichtelijk gemaakt. Zoals te zien is, wordt ook in dat geval een resultaat verwacht dat op de nullijn uitkomt; een begrotingswijziging is daarom nu niet nodig. Bij de 2e Burap 2024 zullen we de situatie opnieuw beoordelen en gaan we hier nader op in. Voor een verdere toelichting op onderstaande bedragen wordt verwezen naar de toelichting in paragraaf 'Financiële ontwikkelingen'.
Verwacht reultaat bij ongewijzigde situatie per peildatum - ten opzichte van de 2e begrotingswijziging |
Bedrag* |
Omzet |
-2.300.000 |
Laboratoriumkosten en kosten milieumetingen |
900.000 |
Saldo lagere omzet van uren |
-1.400.000 |
Kosten van lonen & salarissen primair proces |
2.200.000 |
Kosten inhuur van derden primair proces |
-1.100.000 |
Saldo kosten van personeel primair proces |
1.100.000 |
Rentebaten |
500.000 |
Kosten inhuur van derden bedrijfsvoering |
-400.000 |
Onvoorzien |
150.000 |
Diversen - niet materieel |
50.000 |
Resultaat |
0 |
* Positief bedrag is voordeel, negatief is nadeel.