Het belang van een kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening nam de laatste jaren sterk toe. De OMWB investeerde de afgelopen jaren volop in de modernisering van onze informatievoorziening. We beschikken op dit moment over een moderne, veilige, stabiele en flexibele werkplek. De snelle ontwikkeling van de technologie, in combinatie met de snel veranderende behoefte in de omgeving, maakt dat we niet stil kunnen zitten. Vanuit een stabiele basis ontwikkelen we onze informatievoorziening komende jaren stapsgewijs door. Het belangrijk dat we onze collega’s hierin goed meenemen. We investeren komende jaren daarom naast de technologische randvoorwaarden ook actief in onze (digitale) vaardigheden.
GIS/GEO
De aanbesteding voor een geodatabase en GIS-viewer ronden we naar verwachting in de loop van 2025 af. 2026 staat in teken van implementatie van de nieuwe software en het opzetten van het GIS/GEO team. Hiervoor zijn in de begroting 2025 al middelen opgenomen. Hiermee krijgen we nieuwe mogelijkheden om actuele data over onze leefomgeving via digitale kaarten actief beschikbaar te stellen aan onze collega's, deelnemers en andere ketenpartners. Daarnaast stelt het ons in staat om verschillende datasets in kaartlagen te combineren en complexere analyse te maken. Verder willen we GIS/GEO inzetten om dossiers inzichtelijk te maken voor de deelnemers.
Landelijke ontwikkelingen - Programma Digitaal stelsel VTH
In 2025 ging het Interbestuurlijke Programma (IBP) Pijler 3 (Informatievoorziening) over in het Programma digitaal stelsel VTH, onder regie van ILT. Belangrijkste prioriteiten hierbij zijn het implementeren van het conceptueel informatiemodel VTH, het landelijk register milieubelastende activiteiten (rMBA), datakwaliteit toezicht en de Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV). Deze landelijke ontwikkelingen worden in 2026 stapsgewijs verder doorontwikkeld en geïmplementeerd. De OMWB volgt deze ontwikkelingen op de voet en vertaalt ze naar de eigen bedrijfsvoering. Activiteiten voeren we grotendeels binnen bestaande capaciteit uit met ondersteuning vanuit ODNL en waar nodig aangevuld met landelijke subsidies.
Zaakgericht werken
In 2024 en 2025 zijn de nodige stappen gezet om de VTH-processen zaakgericht in te richten van aanvraag tot aan publicatie en archivering. Nu het zaaksysteem (Rx.Mission) is ingericht zetten we de stap om bestaande processen verder te verbeteren. We werken onder andere aan mogelijkheden om besluiten vanuit het zaaksysteem geautomatiseerd te publiceren namens onze deelnemers, en het archiveren van milieudossiers in opdracht van onze deelnemers. Dit werkt efficiënter en minder foutgevoelig. Daarnaast zetten we extra in op het verhogen van onze datakwaliteit, met een centrale rol voor het Omgevingsdossier.
Digitale samenwerking
In 2024 startte het project Samen dezelfde (digi)taal, om een slag te maken in het verhogen van onze (digitale) vaardigheden. Dit met als doel om onze interne communicatie te verbeteren, digitale samenwerking te bevorderen en veilig informatie met elkaar te delen. We gebruiken de reeds aanwezige tools die Microsoft ons biedt (o.a. Teams, SharePoint en Onedrive). 2026 vormt het laatste jaar van dit driejarig programma. Hierna is het doel om dit onderwerp structureel te borgen binnen onze (lijn)organisatie. Op dit moment is er onvoldoende capaciteit om deze ontwikkeling structureel te ondersteunen. Om medewerkers blijvend te kunnen ondersteunen en faciliteren, en de mogelijkheden van de digitale werkplek verder te ontwikkelen, hebben we binnen de bestaande capaciteit van bedrijfsvoering behoefte aan een functioneel beheerder Microsoft365.
RPA & AI
Afgelopen jaren konden we administratieve en repeterende taken automatiseren door middel van Robot Process Automation (RPA). De opkomst van AI biedt ons kansen om aan de ‘handjes’ (robots) ook ‘denkkracht’ (AI) toe te voegen. In 2025 verkennen we de mogelijkheden, kansen, uitdagingen en risico’s, en ontwikkelen een visie voor verantwoorde inzet van AI binnen de OMWB die past binnen de ethische en juridische kaders. Enerzijds kijken we naar AI-toepassingen om dagelijkse werkzaamheden te vergemakkelijken (bijvoorbeeld CoPilot), anderzijds verkennen we AI-toepassingen waarmee we onze VTHKA-taken in de toekomst efficiënter en effectiever uit kunnen voeren (bijvoorbeeld het inhoudelijk beoordelen van rapportages). We trainen en ontwikkelen medewerkers in de omgang met AI (AI-geletterdheid) en we zoeken actief de samenwerking op met onze deelnemers, andere omgevingsdiensten en ketenpartners (zoals Mindlabs).
Informatiebeveiliging & Privacy
In 2022 stelde de OMWB haar strategisch informatiebeveiligingsbeleid vast. De basis voor dit beleid is de NEN-ISO/IEC 27001:2017 en de daarvan afgeleide Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO, Staatscourant 19 april 2019). Het uitgangspunt is voldoen aan de onderdelen uit de BIO die relevant zijn voor de OMWB.
Om te voldoen stemde het bestuur in met een investering in bewustwordingscampagnes en mankracht. In 2024 nam de OMWB een Information Security Officer en Privacy Officer aan. Ondertussen deed Nis2 zijn intrede. Dit is Europese wetgeving die in Nederland vertaald wordt naar de Cyberveiligheidswet (Cbw).
Voor het verstevigen van de grip op diverse (verplichte) wetgeving werkt de OMWB aan het ISMS (Information Security Management System). Dit is een management systeem dat een raamwerk biedt dat helpt bij het beschermen van de betrouwbaarheid, Integriteit en vertrouwelijkheid van informatie van de organisatie, klanten en personen. Hiermee pakken we informatiebeveiliging systematisch aan door risico’s te identificeren, beheersen en maatregelen continu te evalueren en verbeteren. Een ISMS richt zich niet alleen op technologie, maar ook op processen, beleid en bewustwording binnen de organisatie. In 2026 moet dit ISMS gereed zijn, en hebben we de belangrijkste risico's in kaart gebracht en van beheersmaatregelen voorzien.