De exploitatiebegroting bevat de verwachte baten en lasten voor het boekjaar 2026, inclusief meerjarenraming 2027-2029. Daarbij hanteerden we de Kaderbrief 2026 als uitgangspunt. Aangezien de Begroting 2026 in dezelfde periode is opgesteld als de Jaarrekening 2024, houden we zoveel als mogelijk rekening met deze actuele kennis.
Financiële begroting
Financiële uitgangspunten
Het Dagelijks bestuur stelde de uitgangspunten voor de Begroting 2026 vast d.d. 22 januari jl. en deelde ze met de deelnemers in de Kaderbrief 2026.
Algemene uitgangspunten
Terug naar navigatie - Financiële uitgangspunten - Algemene uitgangspuntenDe OMWB hanteert de volgende algemene financiële uitgangspunten:
- de Begroting 2026 gaat uit van het bestaande beleid, rekening houdend met de financiële effecten van de genoemde beleidsontwikkelingen in hoofdstuk Beleidsbegroting;
- de Begroting 2026, inclusief de meerjarenraming 2027-2029, is sluitend;
- de Begroting 2026 wordt opgesteld met inachtneming van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
Financieel technische uitgangspunten
Terug naar navigatie - Financiële uitgangspunten - Financieel technische uitgangspuntenDe volgende financieel-technische uitgangspunten hanteren we in de begroting, inclusief meerjarenraming:
Baten
- Voor 2026 verwachten we een werkaanbod van ca. 389.000 declarabele uren, vanuit de extrapolatie van de werkprogramma’s 2025, de Specifieke uitkeringen Omgevingsdiensten en een inschatting van de baten in Programmadeel 4: Buiten werkprogramma.
- Er geldt een kostendekkend, gemiddeld tarief, dat gelijk is voor deelnemers en niet-deelnemers.
- De MWB-norm vormt de basis voor het financieringsmodel voor de deelnemende gemeenten. In 2025 willen we met deelnemers in gesprek voor een hernieuwde financierings-systematiek. Bij de opvolging van de huidige MWB-norm nemen we de gevolgen van de omzetting naar MBA's, het GUK en de aanbevelingen betreffende de financieringsmethodiek uit het rapport van commissie Van Aartsen mee. Vooralsnog blijft de huidige MWB-norm gelden.
Lasten
- Conform de september-circulaire 2024 d.d. 17 september 2024 houden we rekening met een gemiddelde loonkostenstijging van 3,8% ten opzichte van de 1e begrotingswijziging 2025.
- Conform de september-circulaire 2024 d.d. 17 september 2024 houden we rekening met een gemiddelde prijsstijging van 2,2% ten opzichte van de 1e begrotingswijziging 2025.
- Het hiervoor onder 'Baten', beschreven werkaanbod vraagt benodigde personele capaciteit voor het primaire proces van circa 302 fte.
- De personele capaciteit voor het primaire proces bedraagt 292 fte. De ‘overbrugging’ naar 302 fte gebeurt met inhuur van derden.
- We houden rekening met een declarabiliteitsnorm van 1.295 uur per fte.
- Het BBV schrijft voor dat we kosten van bedrijfsvoering (in BBV-termen ‘Overhead’) afzonderlijk begroten en verantwoorden. Volgens de definitie van het BBV worden tot de bedrijfsvoering gerekend “Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces”;
- De personele capaciteit van bedrijfsvoering bedraagt 70 fte eigen medewerkers en 1 fte inhuur.
- Om mogelijke tegenvallers adequaat te kunnen opvangen, houden we rekening met een post onvoorzien van € 150.000. Deze post staat ter beschikking van het Dagelijks Bestuur.
Begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029
Het overzicht van baten is als volgt:
| Baten Bedragen x € 1.000 |
Meerjarenraming | |||||
| Realisatie 2024 | Begroting 2025* | Begroting 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Programmadeel 1: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving | 24.883 | 27.367 | 27.808 | 28.998 | 30.054 | 31.148 |
| Programmadeel 2: Advies en Projecten | 11.486 | 13.720 | 13.941 | 14.538 | 15.067 | 15.615 |
| Programmadeel 3: Collectieve taken | 1.834 | 1.986 | 2.018 | 2.104 | 2.180 | 2.260 |
| Programmadeel 4: Buiten werkprogramma | 3.426 | 3.026 | 3.155 | 3.148 | 3.235 | 3.326 |
| Programmadeel 4: Overige exploitatiebaten | 515 | 610 | 610 | 610 | 610 | 610 |
| Specifieke uitkeringen Omgevingsdiensten |
1.147 | 1.578 | 1.578 | - | - | - |
| Subtotaal | 43.291 | 48.287 | 49.109 | 49.397 | 51.146 | 52.958 |
| Overige baten | ||||||
| Diverse baten | 71 | - | - | - | - | - |
| Rentebaten | 590 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 |
| Detacheringsinkomsten | 42 | 14 | - | - | - | - |
| Subtotaal | 703 | 464 | 450 | 450 | 450 | 450 |
| Totaal baten | 43.995 | 48.751 | 49.559 | 49.847 | 51.596 | 53.408 |
| Stortingen reserves | -111 | - | - | - | - | - |
| Onttrekkingen reserves | - | 297 | 80 | 32 | 30 | 17 |
| Totaal reserves | -111 | 297 | 80 | 32 | 30 | 17 |
| Totaal lasten | 41.423 | 49.048 | 49.639 | 49.879 | 51.625 | 53.426 |
| Gerealiseerd resultaat | 2.461 | - | - | - | - | - |
* dit betreft de 1e begrotingswijziging 2025.
Het overzicht van de lasten Primair proces is als volgt:
| Lasten Bedragen x € 1.000 |
Meerjarenraming | |||||
| Realisatie 2024 | Begroting 2025* | Begroting 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Primair Proces | ||||||
| Personele kosten | ||||||
| Lonen & salarissen | 23.010 | 27.674 | 30.219 | 30.877 | 32.124 | 33.539 |
| Reiskosten | 370 | 380 | 388 | 397 | 405 | 414 |
| Opleidingskosten | 346 | 248 | 253 | 259 | 265 | 270 |
| Overige personeelskosten | 309 | 119 | 114 | 117 | 120 | 122 |
| Personeel niet in loondienst | 3.621 | 3.216 | 1.063 | 106 | 115 | 125 |
| Totaal personele kosten | 27.656 | 31.636 | 32.037 | 31.756 | 33.029 | 34.472 |
| Afschrijvingen | ||||||
| Afschrijvingen | 96 | 405 | 194 | 159 | 122 | 83 |
| Totaal afschrijvingen | 96 | 405 | 194 | 159 | 122 | 83 |
| Huisvesting en organisatiekosten | ||||||
| Huisvesting en facilitaire kosten | 85 | 88 | 90 | 92 | 94 | 97 |
| Automatisering | 21 | 21 | 21 | 21 | 22 | 22 |
| Tractie | 28 | 52 | 53 | 54 | 56 | 57 |
| Algemeen beheer | 42 | 198 | 197 | 201 | 206 | 210 |
| Totaal Huisvestiging en organisatiekosten | 176 | 359 | 362 | 369 | 378 | 386 |
| Kosten primaire werkzaamheden verricht door derden | ||||||
| Laboratoriumkosten | 1.577 | 1.784 | 1.823 | 1.863 | 1.904 | 1.946 |
| Milieumetingen | 455 | 610 | 610 | 610 | 610 | 610 |
| Totaal Kosten primaire werkzaamheden verricht door derden | 2.032 | 2.394 | 2.433 | 2.473 | 2.514 | 2.556 |
| Totaal lasten Primair proces | 29.960 | 34.794 | 35.026 | 34.757 | 36.043 | 37.496 |
* dit betreft de 1e begrotingswijziging 2025.
Het overzicht van de laten Bedrijfsvoering is als volgt:
| Lasten Bedragen x € 1.000 |
Meerjarenraming | |||||
| Realisatie 2024 | Begroting 2025* | Begroting 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Bedrijfsvoering | ||||||
| Personele kosten | ||||||
| Lonen & salarissen | 5.637 | 7.385 | 7.932 | 8.313 | 8.646 | 8.992 |
| Reiskosten | 172 | 177 | 181 | 185 | 189 | 193 |
| Opleidingskosten | 133 | 461 | 518 | 529 | 541 | 553 |
| Overige personeelskosten | 572 | 804 | 856 | 875 | 894 | 914 |
| Personeel niet in loondienst | 760 | 434 | 125 | 131 | 136 | 142 |
| Totaal personele kosten | 7.274 | 9.261 | 9.612 | 10.033 | 10.406 | 10.793 |
| Afschrijvingen | ||||||
| Afschrijvingen | 88 | 93 | 519 | 511 | 501 | 362 |
| Totaal Afschrijvingen | 88 | 93 | 519 | 511 | 501 | 362 |
| Huisvesting en organisatiekosten | ||||||
| Huisvesting en facilitaire kosten | 1.168 | 1.348 | 1.369 | 1.399 | 1.430 | 1.462 |
| Automatisering | 2.255 | 2.475 | 2.304 | 2.354 | 2.406 | 2.459 |
| Tractie | 49 | 41 | 41 | 42 | 43 | 44 |
| Algemeen beheer | 606 | 882 | 613 | 627 | 641 | 655 |
| Totaal Huisvesting en organisatiekosten | 4.078 | 4.745 | 4.328 | 4.423 | 4.520 | 4.620 |
| Totaal lasten Bedrijfsvoering | 11.441 | 14.099 | 14.459 | 14.967 | 15.427 | 15.775 |
| Overig | ||||||
| Diverse lasten | 20 | - | - | - | - | - |
| Onvoorzien | - | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
| Vennootschapsbelasting | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Subtotaal | 22 | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 |
| Totaal lasten overig | 22 | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 |
| Totaal lasten | 41.423 | 49.048 | 49.639 | 49.879 | 51.625 | 53.426 |
* dit betreft de 1e begrotingswijziging 2025.
Op grond van het BBV wordt inzicht verschaft in de structurele en incidentele baten en lasten voor de OMWB. In het volgende overzicht wordt dit weergegeven (bedragen x € 1.000):
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
| Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
| Structureel | 49.559 | 49.639 | 49.847 | 49.879 | 51.596 | 51.625 | 53.408 | 53.426 |
| Incidenteel | - | - | - | - | - | - | - | - |